Monday, November 11, 2013

SPIRITED AWAY (2001, Sen to Chihiro no Kamikakushi, Film)


DIR: Hayao Miyazaki / GUI: Hayao Miyazaki / DP: Hayao Miyazaki / ART: Youji Takeshige
/ ANI: Masashi Ando / MÚS: Joe Hisaishi / PRD: Studio Ghibli.

Exploring the vicinity of what will be their new home, Chihiro's family finds what looks like an abandoned cultural theme park.With nightfall a spell turns the parents into pigs; and so the daughter is left to fend for herself in the Bathhouse of the witch Yubaba. ///


This film is perhaps Miyazaki's most serious in tone: cultural pollution, environmental issues and rampant consumerism are some of its themes. The good old Hayao seems to look to the future with concern. The world of traditional Japan has been completely forgotten; the same world that in My Neighbour Totoro (1988) was omnipresent. There's a hint of nihilism in this and most of the film ends up being disturbing, like a nightmare told as a fairy tale. But at the same time Miyazaki gives us a love story, a Hero's Journey (with all its stages), a satire of Shoujo and in essence, a new myth. The design screams clearly that this is an eastern  creation, and is proud of it. Chihiro is the perfect example of the overflowing Japanese imagination.


The animation, as always, impeccable; and there are some innovations that make this a masterpiece. Joe Hisaishi was more than inspired: see the scene of the train ride, and then compare it with Night On The Galactic Railroad (1985); the music infuses every scene with something poetic... and as always with poetic things: end up being indefinible (by pelida77)



Explorando las adyacencias del que será su nuevo hogar la familia de Chihiro se encuentra con lo que parece un parque temático cultural abandonado. Con la caída de la noche un hechizo volverá a los padres en cerdos y dejará a la hija librada a su suerte en la Casa de Baños de la bruja Yubaba, en el mundo de los espíritus.  ///  Esta es quizá la película de Miyazaki de tono más serio: la polución cultural, la contaminación ambiental y el consumismo desenfrenado son algunos de sus temas. El buen Hayao parece mirar con preocupación el futuro. El mundo del Japón tradicional para estas alturas ha sido completamente olvidado (aquel mundo que en Totoro aún permanecía). Hay un dejo de nihilismo en todo esto, y casi toda la película termina siendo inquietante (como una pesadilla en clave de cuento de hadas). Pero al mismo tiempo Miyazaki sabe ofrecernos una historia de amor, un viaje del héroe (que cumple con cada uno de los pasos), una sátira del Shoujo y en esencia, un nuevo mito. El diseño grita a las claras que esta es una producción oriental, y se enorgullece en ello: Chihiro es el ejemplo perfecto de la desbordante imaginación japonesa. La animación, como siempre, impecable (y hay algunas innovaciones que hacen de esta una obra maestra). Joe Hisaishi estuvo más que inspirado (vean la escena del viaje en tren, y luego comparen con Night On the Galactic Railroad); la música infunde cada una de las escenas con algo poético... y como siempre ocurre con las cosas poéticas, terminan siendo indefinibles. (by pelida77)




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