Monday, May 13, 2013

LITTLE NEMO: ADVENTURES IN SLUMBERLAND / EL PEQUEÑO NEMO (1989, Ritoru Nimo, Movie)


JPN: Ritoru Nimo: "Little Nemo"  / DIR: Masami Hata; William Hurtz / SCR: Cris Columbus (Or: Winsor Mccay) / DES: Jean “Moebius” Giraud / ART: Nizo Yamamoto / ANI: Yasuo Otsuka / MUS: Richard Sherman; Robert Sherman / PRD: Tokyo Movie Shinsha. / 1h 34m.

Little Nemo, a boy living in 1905's New York, receives an invitation to travel to Slumberland. In this fantasy land from which all good dreams come, Nemo will... screw the things up, endangering the world, and thus he will be forced to engage in a series of fantastic adventures.  /// 
Seeing this, you have the impression of being faced with a Disney production; And it is not a completely wrong impression: it is based on the famous comic made by Winsor McCay; many of its creators were Americans; and the studio made everything possible to prevent Nemo from being an authentic Japanese film (Takahata and Miyazaki abandoned the project over creative differences). Is not easy to clearly distinguish those who were its creators: the sheer number of producers involved shows the difficulties experienced by the film. However, at the time, Nemo was one of the biggest projects of Japanese industry with a budget that triples the one of Akira: and therefore they were able to develop an above-average animation (which, by the way, was in charged of veteran Yasuo Otsuka)  (by pelida77)

Have a glimpse of this movie...



El pequeño Nemo, un niño que vive en la Nueva York de 1905, recibe la invitación de una princesa para viajar a Slumberland. En esta tierra fantástica de donde provienen todos los buenos sueños, Nemo habrá de... meter la pata, poniendo en peligro al mundo (eso les pasa por andar invitando a cualquiera) y por ende se verá involucrado en una serie de aventuras exculpatorias. /// Al ver esta, se tiene la impresión de estar frente a una producción de la Disney; y no es una impresión errada: está basada en un cómic del americano Winsor McCay y el estudio hizo todo lo posible para evitar que Nemo fuera una auténtica película japonesa (Miyazaki y Takahata, algo enojados, abandonaron el proyecto en sus orígenes por diferencias creativas). La enorme cantidad de productores involucrados da cuenta de las dificultades que tuvo la película. No obstante en su época fue un gran proyecto de la industria japonesa (con un presupuesto que triplica al de Akira): y por lo tanto les fue posible desarrollar una animación superior a la media (que, por cierto, estuvo a cargo del veterano animador Yasuo Otsuka) (by pelida77)




No comments:

Post a Comment